איך לגרום לגוגל לאנדקס מהר את האתר שלכם במסגרת פרויקט קידום אתרים?

barbareshet קידום אתרים
0

אחד האתגרים המרכזיים של מנהלי אתרים בכל הקשור לקידום האתר בגוגל, הוא העדר השליטה על שלושה מרכיבים קריטיים להצלחה של תהליך הקידום: הסריקה של עמודי האתר על ידי מנוע החיפוש, ההחלטה של מנוע החיפוש לאנדקס את העמוד הרלוונטי, וההחלטה של מנוע החיפוש לדרג את העמוד הרלוונטי במקום ריאלי בדפי תוצאות החיפוש, עבור שאילתות רלוונטיות.

כדי להצליח ולשמור את האתר רלוונטי, ולדאוג לכך שיופיע בדפי תוצאות החיפוש בצורה שנותנת מענה לכוונת החיפוש של משתמשים, צריך בעל האתר לצלוח את שלוש המשוכות האלו: סריקה, אינדוקס ודירוג.

במאמר הזה ננסה לסקור טיפים חשובים שיסייעו למנהלי אתרים להגדיל את הסיכוי שמנוע החיפוש יגיע לעמודי התוכן הרלוונטיים שלהם, ויחליט להציג אותם, בסופו של יום, עבור חיפושים מתאימים של גולשים. אבל לפני כן, כמה הגדרות… 

מה ההבדל בין סריקה, אינדוקס ודירוג?

כדי שמנוע החיפוש ידרג את עמודי האתר עבור שאילתות רלוונטיות, הוא צריך, בראש ובראשונה, להכיר את אותם עמודי תוכן רלוונטיים. את ההיכרות הזאת מבצע מנוע החיפוש באמצעות רכיבים שנקראים זחלנים. תפקידם של הזחלנים הוא לסרוק עמודים שונים ברשת, ולנסות ולהבין האם יש בהם מידע חדש שהם אינם מכירים. פעולת הזחילה הזאת, שבה מגיעים אותם רכיבים גם לעמודים חדשים באתר קיים, נקראת סריקה.

באופן עקרוני, מנוע החיפוש של גוגל משתדל לבצע את הסריקה באופן כזה שלא יפגע בחווית השימוש של גולשים אנושיים באתר. זאת הסיבה, שקצב הסריקה, ומשך זמן הסריקה, נקבע, בין היתר, באמצעות איכות תשתית האחסון עליה יושב האתר ומהירות הטעינה של עמודי האתר. ככל שתשתיות האתר מהירות יותר ומגיבות טוב יותר, כך גדל הסיכוי שמנוע החיפוש יחליט לסרוק יותר עמודים באתר, יגלה עמודים חדשים, יחליט לאנדקס אותם וגם ידרג אותם במיקומים ריאליים.

אינדוקס הוא פעולת השמירה של עמוד האינטרנט הנסרק באינדקס של מנוע החיפוש. כאשר גולש מבצע שאילתא מול מנוע החיפוש, מנוע החיפוש לא ניגש בזמן אמת לאתרים החיים ברשת ומנסה לאתר מתוכם את אלו הרלוונטים לגולש. מנוע החיפוש ניגש בפועל לאינדקס צידי, שאותו הוא מנהל, ובו שמורים עותקים של עמודי אינטרנט, שמנוע החיפוש חדשב שיש בהם ערך. פעולת האינדוקס יכולה לקרות מיד כאשר מנוע החיפוש מוצא את העמוד בזמן הסריקה, או רק כעבור ביקורים נוספים שלו. 

דירוג היא הפעולה של מיקום תוצאת החיפוש המפנה לעמוד הרלוונטי בדפי תוצאות החיפוש. מנוע החיפוש מחליט היכן לדרג את תוצאות החיפוש תוך הסתמכות על מאות פרמטרים שונים, ואלו גם משתנים מעת לעת, וכם משתנים בין סוגי האתרים השונים.

אז איך, למעשה, יכולים מנהלי אתרים לשפר את הסיכוי לדרג תוכן במיקומים ריאליים תוך התחשבות בשלושת השלבים שהזכרנו: סריקה, אינדוקס ודירוג? הנה כמה טיפים שיכולים לעזור בעניין:

טיפ מספר 1: צרו תוכן שהוא לא רק בעל ערך, אלא גם ייחודי

כמעט כל מנהל אתר שקידם את האתר שלו בגוגל יודע לומר שלתוכן ישנה חשיבות גדולה לצורך קבלת דירוגים גבוהים בגוגל. תוכן הוא הסיבה שבגללה מגיע הגולש לאתר, ותוכן איכותי ובעל ערך הוא תנאי הכרחי לדירוג העמוד הרלוונטי בדפי תוצאות החיפוש.

אלא שאיכות התוכן לבדה לא מספיקה. בעידן שבו כל אחד יכול לייצר תוכן איכותי, נשאלת השאלה עד כמה נקודת המבט של האתר מחדשת לגולש. אם האתר לא מחדש דבר לגולש, והוא יוכל למצוא את התוכן הרלוונטי בעוד עשרות תוצאות חיפוש אחרות, אין למנוע החיפוש סיבה אמיתית להעדיף את תוצאת החיפוש הזאת על אחרות.

טיפ מספר 2: נהלו תוכנית לטיוב תכנים קיימים באתר

תוכן רזה, כזה שלא מייצר ערך מוסף אמיתי, קיים כמעט בכל אתר. כאשר תוכן רזה תופס חלק משמעותי יותר ויותר באתר מבחינת ההיקף והנפח שלו, גם מנוע החיפוש עלול להרגיש שאין טעם בדירוג האתר הזה.

תוכן רזה יכול להיות תוכן שנוצר מראש ככזה, ויכול גם להיות תוכן שהפך לרזה עם הזמן, כאשר הוא הפך ללא רלוונטי, ולא אקטואלי. תוכן רזה הוא אחת הסיבות שבגללן גוגל יכול להחליט שהוא לא מאנדקס את עמודי האתר.

כדי לטפל בנושא הזה, חשוב לבצע ביקורת תקופתית על עמודי האתר, לטייב עמודים עם תוכן מיושן ולא רלוונטי, לעבות עמודים קיימים, למזג עמודים בעלי תכנים חופפים, ולסדר את האתר בצורה כזאת, שיהיה ברור שהתוכן בו מתוחזק, עובר ביקורת, ונערך מחדש.

למנוע החיפוש יהיה אינטרס לאנדקס עמודים באתר כזה, משום שהוא יודע שהם הערכים מחדש, ומייצרים ערך מוסף לגולש שמגיע אליהם.

טיפ מספר 3: הסירו עמודים עם תוכן דל על בסיס קבוע

בהמשך לטיפ הקודם, עמודים בעלי תוכן דל, צריכים להיות מטופלים או באמצעות עיבוי התוכן הקיים בהם, ביצוע אופטימיזציה לטייטל, לתמונות, לתיאור המטא של העמוד, לקישורים הפנימיים שיוצאים מן העמוד הזה ואליו, או באמצעות הסרתם מן האתר ומן האינדקס של גוגל.

ביצוע ביקורת תקופתית כזאת יעלה, הרבה פעמים, את המסקנה, כי לא ניתן יהיה באמת לייצר ערך מוסף באמצעות העמוד, גם לאחר טיוב שלו, ולכן עדיף יהיה להסיר אותו מן האינדקס של גוגל ומן האתר.

טיפ מספר 4: ודאו כי לא מתקיימת חסימה של סריקה ואנדוקס עמודים באתר

אחת הסיבות הנפוצות להעדר אינדוקס של עמודי האתר באופן כללי, היא חסימה מכוונת שבוצעה לאינדוקס הזה, אם בשל צורך לבצע תחזוקה באתר, ואם בגלל כל צורך אחר.

כדי לוודא שמנוע החיפוש מסוגל לאנדקס את העמודים הרלוונטיים, כדאי יהיה לבדוק בהגדרות המתאימות בתשתית הוורדפרס עליה מותקן האתר, באמצעות הדשבורד, או ישירות בקובץ ה – Robots.txt. כל שנדרש לוודא הוא שלא מתקיימת שם חסימה גורפת של אינדוקס וסריקה של עמודי האתר, או אפילו חסימה חלקית של תתי ספריות כאלו. 

טיפ מספר 5: ודאו כי לא הטמעתם באופן לא רצוני תגיות No Index בעמודי האתר

שיטה נוספת שבה אפשר לסמן למנוע החיפוש אל רצוי לאנדקס עמוד מסוים, הוא הטמעת התגית No Index. לעיתים, בעת הטמעה של סקריפט חדש באתר, תוכלו בטעות להוסיף, מבלי שתכננתם זאת מראש, את תגית ה – No Index לכל העמודים באתר.

לשמחתכם, הדרך לפתור זאת גם היא פשוטה למדי. באמצעות שאילתת SQL פשוטה מול בסיס הנתונים של האתר, תוכלו לאתר את התגית הזאת, ולהחליף את הטקסט שלה כך שתוסר התגית.

טיפ מספר 6: ודאו כי עמודים לא מאונדקסים שולבו במפת האתר

רוצים להגביר את הסיכוי שעמוד מסוים באתר שלכם שלא אונדקס, אכן יסרק ויאונדקס על ידי מנוע החיפוש? פשוט הוסיפו אותו לקובץ הטקסטואלי שנקרא מפת אתר, והגישו אותה מחדש לקונסול. מפת אתר מתארת למנוע החיפוש את מבנה העמודים באתר, ואת רשימת העמודים שעליו להכיר. מנוע החיפוש אמנם לא מחויב להשתמש במפת האתר, אבל היא בהחלט יכולה לסייע לו להכיר עמודים חדשים שנוספו, בטח ובטח אם הם נמצאים עמוק יותר בהיררכיית התוכן של האתר.

טיפ מספר 7: ודאו כי הגדרות כתובות קנוניות הן תקינות

שימוש בכתובת קנונית מאפשר לבעל אתר לסמן למנוע החיפוש כי התוכן שמצוי בעמוד מסוים – מקורו בעמוד אינטרנט אחר, באתר עצמו או מחוצה לו. בצורה כזאת, מאפשר בעל האתר לגוגל להבין שאין צורך לאנדקס את העמוד הזה, שכן ככל הנראה, התוכן שבו יאונדקס בגרסה הרשמית והראשית שלו.

לעיתים, אם בשל שימוש בתוספים שונים, ואם בשל שימוש בהגדרות לא נכונות, יכולה כתובת קנונית להיות מוגדרת בצורה שגויה. לעיתים יכול להתוסף אליה תו מיותר, או שיבוש בתווים קיימים. התוצאה של זה היא יצירת חוסר אחידות ובלבול מבחינת מנוע החיפוש, וכן בזבוז תקציב זחילה שהיה יכול להיות מיועד לעמודים תקינים בלבד.

הפתרון במקרה הזה הוא ביצוע סקירה של מצב האתר, דגימה של עמודים לפי תוכנית סדורה, ותיקון הגדרות של כתובות קנוניות בהתאם לצורך.

טיפ מספר 8: ודאו כי אין באתר עמודים יתומים

אחת הסיבות המאפיינות עמודים שאינם מאונדקסים בגוגל, היא העובדה שמדובר בעמודים יתומים. עמוד יתום הוא עמוד שלא מתבצעת כל הפניה אליו מאף עמוד אחר באתר. למעשה, עמוד יתום, הוא עמוד שגולש לא יכול להגיע אליו מדף הבית של האתר רק באמצעות אמצעי הניווט הקיימים באתר, ולחיצה על הקישורים הפנימיים, אלא אך ורק באמצעות הקלדה ישירה של כתובת העמוד בדפדפן.

מאחר שדרך הפעולה של הזחלנים של מנועי החיפוש היא איתור של עמודים חדשים, בין היתר, באמצעות שימוש בקישורים פנימיים באתר, עמודים יתומים עלולים שלא לקבל את תשומת הלב הנדרשת, ולהישאר מחוץ לתמונת האינדוקס.

הפתרון במקרה הזה הוא ביצוע ביקורת תקופתית של עמודים יתומים, הוספה של כתובות העמודים האלו באופן ידני לקובץ מפת האתר, והוספה של קישור ישיר לעמודים האלו מעמוד הבית, או מעמודי הקטגוריות הראשיים.

טיפ מספר 9: ודאו כי קישורים פנימיים לא מוגדרים כ Nofollow

נהוג לחלק קישורים בין עמודי אינטרנט לשני סוגים עיקריים: קישורי Follow וקישורי NoFollow. בדרך כלל, ההתייחסות להגדרה זו מתבצעת בהקשר של דירוג עמודי האתר: לכאורה, קישורי Follow מעבירים מה שנקרא בעגה המקצועית "מיץ קישורים" או כוח סמכות של העמוד, וקישורי NoFollow מאותתים למנוע החיפוש שלא לעשות זאת.

ובכן, עולם ה – Follow וה – Nofollow מתייחס, מסתבר, גם לקישורים פנימיים. אם הגדרתם, בגלל משתנה אוטומטי שנוסף לקישור או בכוונת מכוון, את הקישור הפנימי כ – NoFollow, קיים סיכוי שגם גוגל יבחר להתאים את משאבי הסריקה שלו להגדרה הזאת, ויבחר שלא לסרוק את העמוד אליו מפנה הקישור.

הפתרון לכך הוא בדיקת ההגדרות הפנימיות של הקישורים המוטמעים באתר, ותיקון שלהן. מעבר לכך, עדיף יהיה שלא לכלול קישורים פנימיים מאשר לכלול קישורי Nofollow פנימיים בכל מה שקשור להיבט האינדוקס.

טיפ מספר 10: בנו קישורים פנימיים חזקים

אם אנחנו כבר עוסקים בעולם הקישורים הפנימיים, אזי, כפי שציינו קודם לכן, הם מהווים זרז חשוב מאוד לגילוי של עמודים חדשים על ידי הזחלנים של מנוע החיפוש. אם אתם מעוניינים לשפר את הסיכוי שעמודים יתגלו מהר על ידי גוגל, שלבו קישורים פנימיים בצורה מושכלת, כדי לחזק את העמודים אותם אתם רוצים לאנדקס מהר.

אולם, כדי להפוך את התהליך הזה לאפילו אפקטיבי יותר, חשוב יהיה שהקישורים הפנימיים שתוציאו אל העמודים אותם אתם מעוניינים לאנדקס, יוטמעו בעמודים חזקים, שמדורגים היטב, וזוכים לתשומת הלב של מנוע החיפוש מבחינת תדירות הסריקה.

טיפ מספר 11:  בקשו אינדוקס מיידי באמצעות הקונסול של גוגל

גוגל מאפשרת למנהלי אתרים לעשות שימוש בקונסול, כדי לבקש ממנוע החיפוש להכניס לתור את פעולת הסריקה של עמוד מסוים. גוגל אמנם לא מתחייבת על כמה זמן ייקח לה בפועל לסרוק את העמוד הזה, אם בכלל, אולם פעולה כזו, אם לא תועיל, לא יכולה להזיק.

לסיכום

מעוניינים לשפר את הסיכוי שעמודי האתר שלכם יופיעו בגוגל עבור שאילתות רלוונטיות של גולשים? אתם חייבים להכיר שלושה מושגים שעליכם יהיה להתחשב בהם, כשאתם בונים את אסטרטגיית הקידום של עמודי האתר: סריקה, אינדוקס ודירוג.

טכניקות שונות יכולות לאפשר לכם להגביר את אפקטיביות הסריקה של עמודי האתר שלכם באמצעות הזחלנים של מנוע החיפוש, לשפר את הסיכוי שהם יחליטו לאנדקס את עמודי האתר שנסרקו, וכן לקבל את ההחלטה להציב את העמודים האלו במיקומים טובים בדפי תוצאות החיפוש, עבור שאילתות רלוונטיות.

פוסט אוח מאת דניאל כהנוב